Træning med knogleskørhed

Hvad kan min krop?

Knogleskørhed kan konstateres i forskellige grader og det er derfor forskelligt fra person til person, hvor stærke knoglerne er. Det er derfor også forskelligt, hvordan man derved skal træne med knogleskørhed.

Det er ikke til at sige, præcis hvor meget dine knogle kan holde til. Om du må løbe, hoppe og hvor meget du kan løfte, er derfor svært at svare præcist på. For mange kan denne usikkerhed, forståeligt nok, medføre en angst for brud ved fysisk aktivitet. Denne angst kan betyde, at man afholder sig fra fysisk aktivitet.

Fysisk aktivitet er dog det bedste du kan gøre for dine knogler, hvis du lider af knogleskørhed eller forstadiet til knogleskørhed (osteopeni). Fysisk aktivitet er nemlig med til, at vedligeholde og styrke knoglerne, så de ikke bliver endnu svagere.

Men hvordan skal du træne med knogleskørhed? Nederst har vi har samlet nogle gode råd der kan hjælpe dig til en fysisk aktiv hverdag med knogleskørhed.

Book en privat konsultation

Man kan læse dig til meget, men nogle gange har man behov for at kunne stille spørgsmål og få det forklaret på anden måde. Vi tilbyder derfor private konsultationer. Sammen med dig finder vi frem til, hvordan du kan leve knoglevenligt. Vi lærer dig nogle simple knoglestyrkende øvelser der passer til din krop, og hjælper dig med at lægge dem ind i din hverdag. Har du fået lavet en knoglescanning, så medbring den gerne. Vi gennemgår resultaterne og deres betydning for dig.

I formularen til højre kan du skrive til os og booke en konsultation.

Pris: 500,-
Varighed: 45 minutter
Sted: Provstevej 10, 2400 København NV

Privat konsultation

Træningsprincipper

– for dig med knogleskørhed

Hvor meget og hvor ofte?

Knoglerne styrkes bedst ved at træne kort og intenst flere gange om ugen. Det er derfor bedre at træne 20 minutter 3 gange om ugen, end at træne 60 minutter én gang om ugen. Faktisk har 5 minutters let hoppe/hinketræning hver dag, en stor effekt.

Kontrollerede bevægelser

Kontrollerede bevægelser handler om at undgå pludselige og ukontrollerede bevægelser. Dette gælder særligt for dig der har knogleskørhed i lænden. Her kan eksempelvis kontaktsport som fodbold og håndbold være et risikomoment. Find derfor en aktivitet hvor du kan kontrollere de fleste bevægelser.

Er du i tvivl?

Har du haft et brud som følge af knogleskørhed, og er du i tvivl om hvovidt en aktivitet eller særlige øvelser er dårlige for dig, så søg vejledning hos en fysioterapeut. En fysioterapeut kan eksempelvis hjælpe dig med, at finde de rigtige øvelser når du styrketræner, og vejlede dig i hvilke øvelser du skal være særligt opmærksomme på eller helt at undgå.

Knogleskørhed med brud

Har du oplevet brud eller sammenfald i forbindelse med knogleskørhed, så er det fortsat vigtigt at du holder dig fysisk aktiv. Der kan være stor forskel på hvor mange gener du har, og hvilke aktiviteter og øvelser du kan deltage i. Tag derfor kantakt til en fysioterapeut og får vejledning til hvordan du kan holde fysisk aktiv.

Det du kunne i går, kan du også i dag

Det vigtigste at huske på, når du har fået konstateret knogleskørhed er, at diagnosen blot er en diagnose. Din krop har ikke ændret sig bare fordi du har fået konstateret knogleskørhed. Hvis du kunne løbe en tur i går, så kan din krop også klare en løbetur i dag.

Stærke knogler, kræver stærke muskler

Styrketræning er en god og sikker måde at styrke både din muskler og knogler, hvis du lider af knogleskørhed. Styrketræning har den fordel, at du ved at øge din muskelstyrke kan gøre din krop klar til mere krævende former for fysisk aktivitet. Har du knogleskørhed i lænden, skal du dog være særlig opmærksom på ukontrollerede vrid.

Vægtbærende aktiviteter

Vægtbærende aktiviteter påvirker de celler i knoglerne, som står for vedligeholdelsen og styrkelsen af knoglerne. Det er derfor vigtig, når du har knogleskørhed, at du laver aktiviteter hvor du bærer din egen kropsvægt. Med knoglerne gælder det nemlig, at der hele tiden skal mere til at styrke dem. Så hvis du går meget, skal du gå på trapper eller løbe, for at styrke dine knogler. Hvis du har svær knogleskørhed (t-score under -3.0) er det dog vigtigt, at du går forsigtigt frem.

Hvis du har spørgsmål til hvordan du skal træne, eller hvad din t-score betyder, så kan du altid booke en konsultation hos os.

Online knogletræning

Køb adgang til Knoglestærks online træning, og kom igang med det samme

  • Træningen foregår på video og varer kun 20 min og passer derfor perfekt ind i en travl hverdag.
  • Træningen er til dig med og uden knogleskørhed
  • Øvelserne styrker hele kroppen, både dine muskler, knogler og balancen.
  • Der er stor variation fra video til video, og det bliver aldrig kedeligt.
  • Når du træner forebygger du aktivt knoglekørhed

Prøv holdtræning

Skriv til os herunder og kom til én uges gratis prøvetræning. Du vælger selv om du vil træne med os mandag, onsdag eller begge dage.

  • Knogletræningen foregår på små hold
  • Knogletræning kombineret videnskabelig korrekt træning med leg, musik og godt humør.
  • Vores træning styrker dine knogler og dine muskler.
  • Det legende element i træningen er samtidig med til at skabe et unikt fællesskab, som giver dig lysten til at træne,