kursus efteruddannelse

Knogleskørhed og fysisk aktivitet (Knogleskørhed – hvad nu? Del 3/5)

Hvordan skal jeg være fysisk aktiv?

Det kan være enormt svært, på egen hånd at skulle træne og samtidig passe på. Derfor kan det være en stor hjælp at snakke med en fagperson i form os i Knoglestærk eller en fysioterapeut med viden om knogleskørhed. Vi har dog 2 grundlæggende råd du kan træne ud fra når træner alene.

– Det du kunne i går, kan du også i dag

– Træn med egen kropsvægt

Men hvilken slags træning er så den bedste? Vil deler det op i tre forskellige træningsformer

Styrketræning:
Helt grundlæggende, så er styrketræning den bedste måde hvorpå du kan mindske risikoen for brud. Når du styrketræner, øger du din muskelstyrke, forbedre din balance. Træner du ved en stor nok belastning, så kan du også vedligeholde/styrke dine knogler. Vil du styrke din ryg og ryggens knogler, så er styrketræning den bedste træningsform.

Stødtræning:
Stødtræning er en fælles betegnelse for hop, hink, tramp, retningsskift, løb og gang. Under en lidt brede betegnelse kan det kaldes for vægtbærende aktiviteter. Løb og badminton hører under vægtbærende aktiviteter fordi de indeholde henholdsvis løb og hop, hink, tramp og retningsskift. Disse bevægelsesformer styrker særligt hoftens knogler, benenes muskulatur og balancen. Vil du styrke hoftens knogler, så er stødtræning (vægtbærende aktiviteter) den bedste træningsform.

Balancetræning:
Øvelser og aktiviteter hvor du udfordrer din balance kalder vi for balancetræning. Balancetræning sætter færre krav til din krops kunnen, og en forbedret balance mindsker risikoen for hofte. Balancetræning kan derfor nemt laves derhjemme eller i forbindelse med anden træning.

Hvis du vil gøre det bedste for dine knogler, så skal du lave en kombination af alle 3 træningsformer. Husk at ryggen skal styrkes med styrketræning, mens hoftens knogler styrkes bedst med stødtræning.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *