Holdtræning forebyggelse af knogleskørhed

Hvad er Knoglestærk?

Knoglestærk, det lyder spændende, er i fysioterapeuter?

Det er et spørgsmål vi ofte får når vi er ude, og med god grund. Langt de fleste der arbejder med knogleskørhed, er enten fysioterapeuter, læger, farmakologer eller sygeplejersker. Men vi er ingen af delene. Vores viden inden for knogleskørhed og træning, stammer fra Københavns Universitet, hvor vi har en kandidatgrad i Idræt og Ernæring.

Idræt og Ernæring på Københavns Universitet er lidt af en blandet landhandel. I løbet af bacheloren blev vi præsenteret for et hav af forskellige sportsgrene, såsom fodbold, håndbold, atletik, svømning, gymnastik, dans, og mange andre. Sideløbende havde vi en god blanding af teoretiske fag indenfor fysiologi, sociologi og psykologi.

Med andre ord ved vi en masse om hvordan man træner mest effektivt, hvis man vil løbe langt, løfte tungt eller svømme hurtigt. Vi har en forståelse for hvilke mentale faktorer der spiller ind hos en eliteatlet der skal præstere under pres, og vi ved hvad der motiverer Hr. og Fru. Jensen til at at være fysisk aktive, samt hvorfor de stopper igen.

Men hvor kommer knogleskørhed ind i billedet?

De fleste der læser Idræt drømmer om at være gymnasielærere, forskere eller fysiske/mentale trænere for professionelle topatleter. Men der er også en god del, som bare synes sport og idræt er sjovt og måske ikke har gjort sig frygteligt mange tanker om fremtiden. Magnus og jeg hørte nok mest til i den sidste gruppe…

Det skulle dog ændre sig, da vi på tredje år var med på et forskningsprojekt om knogleskørhed og træning. En stor tak skal her lyde til vores vejleder Eva Wulff Helge. Eva var forskningsleder på projektet og støtter fortsat op om projekt ”Knoglestærk”.

Studiet undersøgte effekten af ”Gymnastikaktiviteter, herunder hoppeøvelser (…) og styrkeøvelser med egen kropsvægt” på knoglerne, for kvinder mellem 30 og 70 år. Magnus og jeg har dyrket gymnastik sammen hele vores liv, og det lød derfor interessant at vores sportsgren, kunne have en positiv effekt på knoglevævet. I løbet af de 5 måneder studiet varede gjorde vi nogle betydningsfulde opdagelser.

Betydningsfulde opdagelse nr. 1 – (knogle)Træning virker!

Kvinderne trænede 3 gange om ugen i 5 måneder. Hver træning bestod af 30 minutters højintenstræning. Efter 5 måneders hård knogletræning, blev kvinders knogler målt og resultatet af målingerne var særdeles positive. Kvinderne fik ikke kun stærkere knogler, de fik også bedre balance og stærkere muskler. Alle sammen parametre der forebygger brud. Resultaterne var i tråd med forskningen på området.

 

Betydningsfulde opdagelse nr. 2 – Træning med voksne kvinder er fedt!

Magnus og jeg har begge været trænere for unge konkurrencegymnaster i mere end 15 år. Men nu skulle vi for første gang lave træning med voksne kvinder i en længere periode. Vores første tanke var, at der er ret stor forskel på at lave træning med 12-årige drenge der har krudt i røven, og lave træning med kvinder på 45, som ikke været fysisk aktive de seneste 2 år.

Jeg kan huske at vi diskuterede om det var muligt at lave ståtrold og stikbold med voksne? Vi diskuterede også hvordan vi som undervisere kunne få kvinderne til at yde maksimalt? Og så snakkede vi en del om hvordan voksne egentlig reagere overfor en underviser hvis de ikke synes om træningen? Hvis de ikke kan lide træningen, siger de det så ligesom børn gør det?

På trods af den store forskel og vores mange tanker og spørgmsål, gik vi ind til træningen med samme indstilling, som når vi træner konkurrencegymnaster; højt humør, evidensbaseret træning og lege i centrum.

Det viste sig at være den helt rigtige kombination. Kvinderne grinede, svedte og kæmpede sammen i 5 måneder. Og man kunne i den grad lave ståtrold og stikbold med voksne kvinder!

Betydningsfulde opdagelse nr. 3 – Der er ingen der laver evidensbaseret knogletræning!

Som en del af de fleste forskningsstudier, indgår et afsnit man kalder ”state of the art”. Det er et afsnit der forsøger at afdække, hvad den nuværende forskning på området viser. Som en del af vores bacheloropgave skulle vi også skrive sådan et afsnit, og vi dykkede derfor både ned i de nyeste forskningsstudier, men også i de nyeste træningsanbefalinger indenfor knogleskørhed, fra Danske Fysioterapeuter og fra Sundhedsstyrelsen.

Til vores store overraskelse, så var træningsanbefalingerne langt fra resultaterne i forskningsstudierne. Træningen der blev anbefalet til osteoporosepatienter, var alt for mild og lav-intens sammenlignet med træningen der blev lavet i træningsstudierne. Samtidig med dette så var der meget få træningstilbud til kvinder og mænd der ønskede at gøre noget selv.

Efter træningsprojektet var afsluttet, stod vi tilbage med vores tre betydningsfulde opdagelser:

1) Knogletræning virker

2) Knogletræning er sjovt

3) Ingen laver knogletræning

På baggrund af vores tre betydningsfulde opdagelser, startede vi derfor Knoglestærk!

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *