Kost og knogleskørhed

Knogleskørhed og kost (Knogleskørhed – hvad nu? Del 5/5)

Kan jeg spise mig til stærkere knogler?

Her handler det om kost. Hvis vi skærer helt ind til benet, så handler det om følgende:

  • Får du nok at spise?
  • Får du nok kalk og D-vitamin?

Når kroppen får nok energi gennem kosten, så kører kroppens processer, som de skal. Når kroppen ikke får energi nok, så nedbryder den det væv, der ikke er nødvendigt. For når kroppen ikke får energi, så er der ingen grund til at have stærke muskler og knogler. Så er det vigtigere at bruge energien på organer, hjerte og hjerne.

De to vigtigste fødevarekomponenter at være opmærksom på er kalk og D-vitamin. Knoglerne er bygget op af kalk, og det er essentielt, at der er nok kalk til at vedligeholde knoglerne. D-vitamin har betydning for, hvor godt kroppen optager kalk, og så har D-vitamin også betydning for aktiviteten af knoglernes celler. Derfor er det vigtigt med tilstrækkeligt D-vitamin, især for os i Danmark. Den gennemsnitlige dansker får for lidt D-vitamin.

Den bedste måde at få kalk og D-vitamin på er gennem kosten. Det er her kroppen optager stofferne bedst. Det kan dog være svært at få nok D-vitamin gennem kosten, så det er en rigtig god ide med et kosttilskud.

Kalk og D-vitamin er de fødevarekomponenter, som vi ved mest om – det er her, der er lavet mest forskning. Noget tyder dog på at magnesium og K-vitamin også er vigtige komponenter. Derudover er der også noget forskning som peger på at kostens syre/base forhold også er af betydning, og at planteøstrogener også kan have en positiv effekt på knoglerne. Indtil nu er det dog kun kalk og D-vitamin, som vi med sikkerhed ved, har en markant betydning for din knoglesundhed.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *